Zinegile basko desenfokatuentzat memoria ariketa

Gorka Bereziartua
6

Mahai inguruan parte hartu zuten lau zuzendariak Miramar jauregian (argazkia: EHU).
Mahai inguruan parte hartu zuten lau zuzendariak Miramar jauregian (argazkia: EHU).

“Gutako inork ez zuen euskaraz hitz egiten eta hizkuntza –gehiago urte haietan– borrokarako gaia zen, eta ez dakit gu euskal kultura gisa kontsideratuak ginen”, esan zuen ostegunean Enrique Urbizu zinema zuzendariak. Juanma Bajo Ulloa, Daniel Calparsoro eta Helena Taberna lagun, mahai ingurua egin zuten Euskadiko Filmategiak antolatuta.
Kontu garbitzerako balio izan zuela dirudi, Noticias de Gipuzkoak enkontruaz egin duen albistea irakurrita. Madrilera zergatik joan ziren esplikatu zuten solasaldiko momentu batean eta ados zeuden denak: Eusko Jaurlaritzaren diru-laguntza politika seinalatu zuten exodoaren kausa gisa.

Urbizu baino gordinago azaldu zuen Calparsorok: “Madarikatuta bezala geunden, hizkuntzarengatik, gai politikoarengatik, nazionalismoa edo dena delakoa. Miopia sufritu dugu edo ez gintuztela nahikoa euskaldun kontsideratzen. Kontua da ipurtzulotik eman zigutela eta horregatik joan egin ginen”.
Beste norbaiten miopia salatzen duenari ez baitio kalterik egingo bere dioptriak nola dauden zaintzeak, zuzendarioi gomendatuko nieke ikus dezatela urte haietako euskarazko produkzioak jasotako laguntzak nolakoak izan ziren.
Gauza jakina baita Jaurlaritza, 1990eko hamarkada hasieran Euskal Media enpresa publikoa sortzearekin, irizpide digitalak erabiltzen hasi zela sosak banatzeko –alegia: atzamarrak seinalatzen zuen lekura joaten zela dirua–, baina gogoratu beharko da, Urbizuk eta Calparsorok ahaztu baitute antza, orain batere nazionalista agertzen ez den orduko kultura sailburuaren falangeek ez zutela euskarazko produkzioa bereziki saritu.
Bestela esateko, 1990eko hamarkadan Bajo Ulloaren La madre muerta edo Calparsororen Salto al vacío bezalakoak instituzio autonomikoen laguntzarik gabe egin zirela, bai, baina ez horien ordez Lakuako orakuluak euskarazko filmak laguntzen aritu zirelako.
Bota errepaso bat Euskal Mediak finantzatu zituen filmei eta aurkituko duzunak ez du zerikusirik izango ez nazionalismoarekin, ez euskararekin: Paul Leduc-en Dollar Mambo (1993), Felipe Aljureren La gente universal (1993), Ernesto del Ríoren Hotel y domicilio (1995)…
Baina klaro, errazagoa da erakundeek diruak maneiatzeko dituzten irizpideekin zuzenean sartu ordez hizkuntza edo asunto nazionala bezalako lasterbideak hartzea, beti egongo baita politikari oportunistaren bat, zer diot oportunista, konstituzionalista, amuari heldu eta gaia Legebiltzarrera eramateko.
Erdaraz publikatzen duten Euskal Erdiko idazle batzuek horixe egin zuten eta PSEtik geratzen diren arrastoen laguntza eskergaitzarekin, ez zaie batere gaizki joan, baldin eta arrakasta neurtzen bada deusen truke jasotzen den diru publikotan.

6 Iruzkin
Utzi erantzuna

Zure e-posta helbidea ez da argitaratuko. Beharrezko eremuak * markatuta daude

Gune honek Akismet erabiltzen du zaborra murrizteko. Ikusi nola prozesatzen diren zure erantzunen datuak.

ARGIAko Blogarien Komunitatea - CC-BY-SA